صفحه اصلی | درباره ما | تبلیغات  | تماس با ما

فارسی | العربی | English

ببینید | این روبات انسان‌نما، کاملا طبیعی صحبت می‌کند!

ببینید | این روبات انسان‌نما، کاملا طبیعی صحبت می‌کند!

ببینید | این روبات انسان‌نما، کاملا طبیعی صحبت می‌کند!

به‌ گزارش همشهری آنلاین و به نقل از تک‌ناک، شرکت UBTech که در شهر شنژن مستقر است، در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و چند سال بعد اولین روبات انسان‌نمای خود را معرفی کرد که روبات اسباب‌بازی کوچکی بود. صدها عدد از روبات‌های Alpha برای رقص گروهی در سال ۲۰۱۶ گردهم آمدند؛ اما در سال ۲۰۱۷ این نسخه Dobi بود که با گردهمایی بیش از هزار روبات دوپا که هم‌زمان حرکت می‌کردند، وارد کتاب رکوردهای جهانی گینس شد.

شرکت UBTech سال گذشته با راه‌اندازی بسته‌ای آموزشی برای ساخت روبات که به دانشمندان جوان کمک می‌کرد تا روبات بسازند، توانایی آموزشی‌اش را به‌رخ کشید. بااین‌حال، موضوع ویدئو چندوظیفه‌ای امروز نسخه‌ای از روبات خدماتی تمام‌قد Walker این شرکت است که در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ به‌نمایش درآمد.

Walker S جدید یکی از دو روبات انسان‌نمایی بود که در اواخر سال گذشته در هنگ‌کنگ به‌همراه مدیران شرکت برای نواختن نوعی ساز و اعلام ورود شرکت به بورس اوراق بهادار روی صحنه رفت. اکنون این روبات به‌دنبال رقابت با نمونه‌های مشابه مانند Figure ۰۱ و Eve و Phoenix است و مهارت‌های خود را درزمینه گفت‌وگو و تاکردن لباس و برداشتن و قراردادن اجسام به‌نمایش می‌گذارد.

این توانایی مکالمه طبیعی به‌لطف ادغام با پلتفرم هوش مصنوعی چندرسانه‌ای ERNIE Bot بایدو که سال گذشته راه‌اندازی شد، به‌دست آمده است. به‌نظر می‌رسد زمان پاسخ بین دستور صوتی انسان و پاسخ از Walker S تقریباً مشابه چیزی است که در اواسط مارس از دمو تقویت‌شده با GPT شرکت Figure دیدیم؛ البته شاید حتی کمی سریع‌تر.

از ERNIE Bot و مدل‌های یادگیری متغیر برای تعیین این موضوع استفاده می‌شود که چه کاری لازم است و چگونه باید انجام شود. تکنیک تاکردن لباس در اینجا درمقایسه‌با دستیار فروش انسانی در مرکز خرید کمی نامرتب است. به‌نظر می‌رسد که این روبات حتی می‌تواند پیشنهادهایی درزمینه مُد ارائه دهد.

در همین حال، نمایش برداشتن و قراردادن اجسام انعطاف‌پذیری کار در زمان واقعی را نشان می‌دهد؛ جایی که انسان وسایلی را از سینی برمی‌دارد و دوباره مقابل روبات قرار می‌دهد و Walker S بدون شکایت، آن‌ها را به نقطه انتهایی صحیح منتقل می‌کند. درحال‌حاضر، انجام چنین وظایفی به‌واسطه روبات انسان‌نما ممکن است از کارگران انسانی کُندتر باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد مزیت داشتن روبات خستگی‌ناپذیر و مطیع و دقیق در خط‌تولید برای تولیدکنندگان امری بدیهی است.

شرکت UBTech سال گذشته Walker S را برای کاربردهای صنعتی عرضه کرد و به‌سرعت با چندین شرکت خودروسازی، ازجمله NIO، برای برنامه‌ریزی استراتژیک به‌منظور اجرای مرحله‌ای روبات‌های انسان‌نما در سناریوهای تولید وارد مشارکت شد. درحال‌حاضر، این روبات جدید در وب‌سایت شرکت وجود ندارد؛ بنابراین، نمی‌توانیم وارد جزئیات شویم. بااین‌همه، متوجه خواهید شد که ظاهری شبیه به ترکیب Optimus و Figure ۰۱ دارد.

این روبات به‌جای انیمیشن‌های بامزه‌ای که روی روبات Walker اصلی شرکت وجود داشت، از تصاویر دایره‌ای چرخان برای صورت استفاده می‌کند. حسگرهای عمق و دوربین‌های دیداری داخلی به آن در پردازش و پیمایش دنیای اطراف همراه با تشخیص اشیای سه‌بعدی برای اجتناب از موانع کمک می‌کند. حتی به‌نظر می‌رسد که دست‌های شبیه انسان برای دست‌کاری اشیاء دارد.

همکاری UBTech با بایدو، تنها آغاز مسیر تقویت‌شده با هوش مصنوعی آن است و جالب خواهد بود که ببینیم ERNIE Bot درمقابل GPT که روی روبات انسان‌نمای ۰۱ شرکت Figure اجرا می‌شود، چگونه عمل می‌کند و ورود انویدیا به این عرصه چه جهش‌هایی را به‌دنبال خواهد داشت. باتوجه‌به سرعت بسیار زیاد پیشرفت‌های اخیر در این زمینه، حدس می‌زنیم پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در فناوری‌ها و قابلیت‌ها چندان دور از ذهن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *