صفحه اصلی | درباره ما | تبلیغات  | تماس با ما

فارسی | العربی | English

رئیس جمهور ما هرکاری توانست برای فرهنگ و هنر انجام داد

ظهر امروز طی یک گردهمایی در تالار وحدت مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر یاد آیت‌الله ابراهیم رئیسی و دیگر شهدای خدمت را گرامی داشتند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و دیگر مسئولان و هنرمندان در این رویداد حضور داشتند.
رئیس جمهور ما هرکاری توانست برای فرهنگ و هنر انجام داد

رئیس جمهور ما هرکاری توانست برای فرهنگ و هنر انجام داد

به گزارش خبرنگار ایلنا،  مراسم یادبود و بزرگداشت آیت‌الله رییسی و همراهانش که در حادثه سقوط هلیکوپتر طی روزهای گذشته به شهادت رسیدند، ظهر امروز دوشنبه ششم خردادماه با حضور مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت تهران برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی(قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمود اسلامی (معاون توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیرفرشاد مهدیپور (معاون رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی)، محمود سالاری          ( معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید مجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) مسئولانی بودند که در این مراسم حضور داشتند. 

از هنرمندان نیز می‌توان به داریوش ارجمند، عنایت بخشی، رضا مهدوی، جعفر دهقان،  بهروز افخمی، گلعلی بابایی، محمد گلریز، مهدی جهانی، محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش رزم، حمید حرا، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی اشاره کرد. 

 

رئیس جمهور ما هرکاری توانست برای فرهنگ و هنر انجام داد

در ابتدای برنامه که رسالت بوذری اجرای آن را به عهده داشت. حامد شاکر نژاد قاری آیاتی از کلام‌الله را تلاوت کرد. سپس کلیپی از حرم مطهر امام رضا (ع) و حضور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حرم پخش شد.

علی موسوی گرمارودی شاعر اولین سخنرانی بود که روی صحنه رفت. 

او در ابتدا ضمن تسلیت به حضار بابت درگذشت رئیس جمهور ابیاتی از اشعارش را خواند که موضوع آن شهید رئیسی و غزه بود. 

در ادامه برنامه اسماعیل آذر استاد زبان فارسی و شاعر به ایراد سخنانی و بیان خاطره‌ای از رئیس جمهور پرداخت. او برای آرامش روح شهید ابراهیم رئیسی دعای خیر کرد. 

او در مقام رضا بود فقط برای خدا کار می‌کرد

محمدعلی رجبی دوانی (مدرس دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر) هم درباره رئیس‌جمهور به ارائه توضیحاتی پرداخت. او گفت: من با دنبال کردن رسانه‌ها متوجه شدم مردم چه قدر خوب از رییس جمهور شهید حرف می زدند. 

او افزود: شهید رئیسی برای مردم کار می کرد و خب کسی که در مقام رضا قرار بگیرد، جز برای خداوند و رضایت او کاری نمی‌کند. 

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ایشان صرفا رضای معبود را می خواست و واقعا خدماتشان در حوزه هنر زیاد و ارزشمند بود. 

او تاکید کرد یکی از بزرگ ترین کارهایی که شهید رئیسی انجام داد احیای شورای هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که در دوران گذشته توجهی به آن نمی شد. 

او بیان کرد: یکی دیگر از کارها تصویب نظام استاد و شاگردی در عرصه فرهنگ و هنر بود که در در مقابله با سنت های غربی است. 

رجبی دوانی تصویب سند موسیقی کشور را یکی دیگر از اتفاق خوب رخ داده در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی دانست و گفت سندهای مهمی هم در حوزه تئاتر و عرصه تجسمی تصویب شده است. 

پس از صحبت های رجبی دوانی نماهنگی از آخرین دیدار شهید خدمت پخش شد.

در ادامه برنامه نجف‌قلی حبیبی (استاد فلسفه) هم گفت: ایشان به تعامل دانشگاه و فرهنگ تاکید داشت و برای  اعتلای فرهنگ و هنر و اندیشه ایرانی کوشید.

وی افزود: امروز صنعت فضایی ما در کشور بسیار چشمگیر است و من به عنوان یک معلم بازنشسته از شهید رئیسی سپاسگزارم و امیدوارم ملت بزرگ ما این ذخیره ها را برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی کشور نگه دارند.

شهید رئیسی به فرهنگ و هنر کمک کرد

شاهین فرهت (آهنگساز و رهبر ارکستر) هم گفت: من دوبار آقای رئیسی را دیدم. بار اول در مراسم افطاری ساختمان ریاست جمهوری بود و ما درباره موسیقی ایرانی و نواحی حرف زدیم. من به ایشان گفتم به فرهنگستان هنر در حوزه های پژوهشی کمک کنند و ایشان پذیرفتند 

 او ادامه داد: بار دوم هم ایشان را زمانی دیدم که با هنرمندان دیدار داشتند. با ایشان باز هم درباره علم و موسیقی حرف زدیم.

رئیسی به تمام ایران تعلق داشت

همایون همتی (پژوهشگر و مدرس حوزه فلسفه و عرفان) نیز دقایقی با حضار صحبت کرد.

او بیان کرد: شهید رئیسی  به همه ایران تعلق داشت و نمی‌توان او را به جریان خاص سیاسی نسبت داد.

وی افزود: طی دیدارهایی که داشتیم میدیدم که ایشان  با انصاف از آدم ها می‌گوید . او دغدغه دانشگاه را داشت و همواره در برابر انتقاد و افکار مخالف گشودگی داشت و به من بارها می گفت که ما نمی توانیم به دلیل تدابیر امنیتی به میان مردم برویم پس شما به ما بگویید اشکال کار ما کجاست؟

همتی در پایان گفت: او همواره پیگیر مسائل فرهنگی بود و  خیلی به وضعیت فرهنگی کشور فکر می کرد و  یکی از با خلاق‌ترین روحانیون بود.

در میانه برنامه گلعلی بابایی( شاعر) با شوکه کننده دانستن درگذشت رئیس‌جمهور و یارانش به خواندن بیانیه‌ای از سوی برخی اهالی فرهنگ و ادبیات پرداخت.

داریوش ارجمند (بازیگر و رییس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت) نیز درباره شهید رئیسی با حضار صحبت کرد. 

او گفت: رئیس جمهور ما هرگز تکرار نمی‌شود و حال پس از چند روز از درگذشت آرزو میکنم خصوصیات و اخلاقهای او در دولتمردان باشد و ادامه یابد. او در یک افطاری قول داد به موسسه هنرمندان پیشکسوت کمک کند اما بعد از یکی دو سال خبری نشد. در همین حین بود که بارها در برنامه های جشن تولد هنرمندان انتقادهای تندی را مطرح کردم که چرا این پول به موسسه هنرمندان پیشکسوت اختصاص پیدا نمی کند. در آخرین جلسه ای که داشتم به من گفت چرا دلخوری؟ و من هم دلیل دلخوری را گفتم. او هم وعده داد که پول بالاخره واریز می‌شود.

او بیان: شهید رئیسی بود که عکس شهید سلیمانی را به تمام دنیا نشان داد و او رت سمبل مبارزه با تروریسم دانست. . او در اعتراض به قرآن سوزی در دنیا قرآن را در سازمان ملل نشان داد و گفت این کتاب خدا سوزاندنی نیست.

ارجمند در پایان گفت: حال باید گفت وزارت ارشاد پدری دلسوز را از دست داده است.

در ادامه مراسم مرتضی آخوندی (ناشران کتب دینی) نیز دقایقی پشت تریبون رفت. 

مستضعفان جهان برای رئیسی گریستند

او گفت: پس از واقعه شهادت می‌دیدم که مردم و مستضعفان دنیا برای شهید رئیسی چه گریه‌ای می‌کردند و البته واکنش فرعون صفتان را هم دیدم. من با تایشان دیدارهای زیادی داشتم و بار آخر شاهد دغدغه‌های ایشان نسبت به فرهنگ و هنر بودم. و می‌دیدم که به اوضاع کاغذ و بحران‌ها توجه دارد و در این زمینه دغدغه‌مند است. و خب حل مشکل کاغذ و فروش مجازی کتاب‌ها از دستاوردهای ایشان است. 

پس از صحبت‌های آخوندی علیرضا قزوه (شاعر مدیرمرکز موسیقی، شعر و سرود سازمان صدا و سیما) شعری را خواند و پس از او بهروز افخمی کارگردان سینما روی صحنه رفت. 

رئیسی در بهترین حالت از میان ما رفت

افخمی گفت: گاه می‌بینیم فرد یا افرادی با تصادف می‌بینیم و گاه در زمینه‌های دیگر چون ترور شبهه وجود دارد. 

وی گفت: ایشان در زمان شهادت شصت و سه‌ساله بودند و این سن مرموز است چون انسان در پخته‌ترین شرایط سنی قرار می‌گیرد. 

افخمی با بیان اینکه شهید رئیسی ظاهر و باطنی یکی داشت گفت: شاید هیچ وقت همه ابعاد ماجرا معلوم نشود اما باید بدانیم که از دیدگاه خداوند ماجرا کاملا متفاوت است. به هرحال آقای رییسی در بهترین حالت خود از میان ما رفت. 

بهروز افخمی در پایان گفت: امیدوارم اگر لایق باشیم چنین مرگی را نصیب ما کند. 

کارهای رئیسی باعث شد عرصه را بر کشور تنگ کنند

رضا مهدوی پژوهشگر و مدرس موسیقی هم روی صحنه رفت. او گفت: آقای رئیسی کارهای ارزنده‌ای انجام داد و اتفاقا به همین خاطر بود که عرصه را بر کشور تنگ کردند. 

مهدوی گفت: اینکه شهید رئیسی باعث شد فرهنگ و هنر درست تببین شود دربرگیرنده نکات مهمی است که می‌تواند از جهات بسیاری مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم ما مسلمانان و ایرانیان به رضای حق تسلیم باشیم همان گونه‌ای که شهیدان خدمت چنین کردند. 

مهدوی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: امیدوارم در ۵۰ روز بعدی ماجرا به سمتی رود که خدمت‌رسانی‌های انجام شده توسط رئیس جمهور ادامه پیدا کند. 

غلامرضا شجاع (رییس اتحادیه چاپ) گفت: بررسی جدی موضوع کاغذ اتفاقی بود که در دولت آقای رئیسی افتاد که در این رابطه به ریاست آقای مخبر هم کارگروهی تشکیل شد و در ادامه دیدم که در حوزه کتاب‌های درسی به خودکفایی رسیده‌ایم. 

تک تک سلول‌های بدنش در اختیار مردم بود

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: شهید رئیسی انسان دیگری بود که تک تک سلول‌های بدنش در اختیار مردم و خدمت کردن به آن‌ها بود

شجاع در پایان بیان کرد: آقای رئیسی تنها کسی بود که در رابطه با نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری حرف‌های بی‌ربطی نزد. 

در ادامه گروه سرودی روی صحنه رفت و قطعه شهید جمهور را اجرا کرد. 

کاش سانحه سقوط رخ نمی‌داد

حسین مسافرآستانه کارگردان تئاتر هم گفت: آقای رئیسی انسانی ساده زیست بود و هر چه از او بگویم کم است. فقط اینجا آمدم تا تسلیتی عرض کنم و باید بگویم‌ای کاش این سانحه رخ نمی‌داد و اگر اینطوربود در مقابل این شهید بزرگوار از مشکلات تئاتر می‌گفتیم. 

در ادامه مرشد ترابی روی صحنه رفت و پرده‌خوانی کرد. 

 

رئیس جمهور ما هرکاری توانست برای فرهنگ و هنر انجام داد

 

صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رئیس جمهور

وزیر ارشاد آخرین سخنرانی بود که روی صحنه رفت.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)  ضمن عرض تسلیت خدمت مردم و حضار گفت: زبانم برای تشکر از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه قاصر است. 
 
او افزود: خیلی برایم دشوار است که درباره فردی صحبت کنم که تاثیرات بسیار زیادی در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما داشت. من در این سال‌ها توفیق این را داشتم تا با این شهید والامقام هم‌نفس باشم. 
اسماعیلی ادامه داد: در تمام این سال‌هایی که با رییس‌جمهور توفیق همکاری داشتم جز علاقه به ایرانی‌ها در او ندیدم. 
 
وزیر ارشاد بیان کرد: شما اهالی رسانه و هنر گواه هستید که ایشان در حدود سه سال کوتاه مدت ریاست جمهوری‌اش هر کاری می‌توانست را از شما دریغ نکرد و آنچه را که می‌توانست انجام داد. 
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه رئیس جمهور به همه دغدغه‌های فرهنگ و هنر توجه داشته، گفت: . او همواره ما را به صبر و تعامل دعوت می‌کرد و شخصیتی دلسوز و خدمتگزار بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایشان عزیز ما بسیار مظلوم بود و ما را از بیان نا امیدی و مشکلات منع کرده بود و باید بگویم خودش را وقف مشکلات مردم کرد. می‌دیدم که شب و روز نمی‌شناسد و به تعدادی از استان‌ها بیش از ده بار سفر کرده بود. او از مسکو به جنوب کرمان رفت تا بتواند به مشکلات مردم رسیدگی کند. اهالی فرهنگ و هنر نیز بزرگ‌تری خیراندیش را از دست دادند. 
 
محمدمهدی اسماعیلی در پایان بیان کرد: اعتقادمان این است که امروز دست رئیسی شهید برای گره گشایی گسترده‌تر شده است.
 
اجرای «نغمه مستشار نظامی» پایان بخش مراسم بزرگداشت شهید خدمت و همراهانش بود. 

منبع : ilna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *