صفحه اصلی | درباره ما | تبلیغات  | تماس با ما

فارسی | العربی | English

روش ها و شرایط مهاجرت افراد بالای ۵۰ سال به آلمان

آلمان راه‌های متعددی را برای اقامت افراد بالای ۵۰ سال فراهم کرده است که شامل مسیرهایی برای بازنشستگان، سرمایه‌گذاران و حتی افرادی است که به دنبال پیوستن به اعضای خانواده در این کشور هستند.
روش ها و شرایط مهاجرت افراد بالای ۵۰ سال به آلمان

روش ها و شرایط مهاجرت افراد بالای ۵۰ سال به آلمان

مهاجرت به آلمان، به خصوص برای افراد جوان و کسانی که تخصص دارند جز سیاست های کشور آلمان برای جذب نیرو است. اما آیا افراد بالای ۵۰ سال هم میتوانند به آلمان مهاجرت کنند؟

آلمان راه‌های متعددی را برای اقامت افراد بالای ۵۰ سال فراهم کرده است که شامل مسیرهایی برای بازنشستگان، سرمایه‌گذاران و حتی افرادی است که به دنبال پیوستن به اعضای خانواده در این کشور هستند. این مقاله به بررسی گزینه‌های موجود برای مهاجرت این گروه سنی به آلمان می‌پردازد.

کدام روش ها برای مهاجرت افراد بالای ۵۰ سال توصیه می شود؟

در اینجا چند مورد از گزینه‌های معمول مهاجرت به آلمان برای افراد بالای ۵۰ سال را بررسی می‌کنیم:

روش اول: مهاجرت از طریق خانواده:

اگر اقوام درجه یک همسر یا فرزندان شما در آلمان جز شهروندان یا افراد مقیم دائم آلمان هستند، در این حالت می توانید از ویزای همراه یا ویزای الحاق خانواده به آلمان مهاجرت کنید. در این روش اثبات نسبت خانوادگی و در ادامه آن اثبات تمکن مالی برای زندگی فرد بالای ۵۰ سال لازم است.

روش دوم: مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

در آلمان، برنامه مشخصی به نام ویزای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، اما سرمایه‌گذاران بالای ۵۰ سال می‌توانند از طریق تأسیس یا خرید شرکت و ایجاد فرصت‌های شغلی، برای اخذ اقامت اقدام کنند. برای سرمایه گذاری محدودیت سنی وجود ندارد و می توان همراه با خانواده به آلمان مهاجرت کرد. برای سرمایه گذاری شرایط زیر لازم است:

  • تأسیس یا خرید شرکت: می‌توانید با تاسیس یک شرکت جدید یا خرید شرکتی که قبلا در آلمان وجود داشته وارد بازار کار شوید. البته نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد و معمولاً باید شغل ایجاد کند و تاثیر مثبتی بر اقتصاد محلی داشته باشد.
  • ایجاد فرصت‌های شغلی: یکی از شروط مهم برای سرمایه‌گذاری در آلمان این است که سرمایه‌گذار باید تعداد معینی شغل ایجاد کند. این تعداد می‌تواند بسته به نوع کسب‌وکار و موقعیت جغرافیایی متفاوت باشد.
  • سرمایه‌گذاری مالی کافی: حداقل میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز ممکن است بسته به نوع و مقیاس کسب‌وکار متفاوت باشد. معمولاً مبلغ ۳۶۰ هزار یورو به بالا برای سرمایه گذاری هزینه می‌شود.
  • برنامه کسب‌وکار: ارائه یک برنامه کسب‌وکار مفصل و قابل اجرا که نشان دهنده پتانسیل رشد و سودآوری کسب‌وکار باشد، ضروری است.
  • اقامت موقت تا دائم: ابتدا، سرمایه‌گذاران برای گرفتن اقامت موقت اقدام می‌کنند. این اقامت موقت برای ۳ سال صادر می‌شود و در صورت موفقیت آمیز بودن کسب‌وکار، می‌تواند به اقامت دائم منجر شود.
  • مجوز کار: برای اداره کسب‌وکار خود در آلمان، سرمایه‌گذاران نیاز به مجوز کار دارند که بخشی از فرآیند اخذ ویزا است.

روش ها و شرایط مهاجرت افراد بالای ۵۰ سال به آلمان

روش سوم: گرفتن ویزای کار

اگر دارای مهارت و تخصص هستید، حتی اگر بالای ۵۰ سال داشته باشید ممکن است بتوانید در آلمان شغلی را پیدا کنید. با وجود رقابت، بخش هایی در آلمان وجود دارد که با توجه به کمبود مهارت، تجربه افراد با سن بالا را نیاز دارند و افراد با تجربه تر ممکن است فرصت هایی پیدا کنند. رشته های مهندسی، مالی و پیراپزشکی از جمله این مشاغل هستند.

نکته: افراد شاغل در حرفه پزشکی تنها استثنایی هستند که می تواند بدون محدودیت در هر سنی مهاجرت کنند.

روش چهارم: تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان محدودیت سنی وجود ندارد. افراد مسن هم می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا حرفه ای ثبت نام کنند. اخذ ویزای دانشجویی می تواند یک قدم به سمت اقامت طولانی مدت باشد، به خصوص اگر پس از فارغ التحصیلی در آلمان شغلی پیدا کنید. البته دغدغه های یادگیری زبان در بزرگسالی هم مطرح است.

آمار مهاجرت به آلمان برای افراد بالای ۵۰ سال

مهاجرت به آلمان برای افراد بالای ۵۰ سال می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. در این نمودار که از سایت STATICA گرفته شده است، آمار افرادِ با سابقه مهاجرت به آلمان در سن ۵۰ و بالاتر را تا سال ۲۰۲۲ مشاهده کنید.

روش ها و شرایط مهاجرت افراد بالای ۵۰ سال به آلمان

همانطور که می بینید با افزایش سن این رقم در حال کاهش است. در واقع مهاجرت به آلمان برای افراد بالای ۶۵ سال به دلایل متفاوتی سخت است. در اینجا چند علت اصلی آورده شده‌است:

نیاز به نیروی کار جوان: آلمان مانند بسیاری دیگر از کشورهای توسعه‌یافته، به دنبال جذب نیروی کار جوان و متخصص است. افراد جوان‌تر سال‌های بیشتری می توانند کار کنند و این به سیستم اجتماعی و بازنشستگی کمک می کند.

ملاحظات بهداشتی و درمانی: افراد بالای ۶۵ سال ممکن است نیازهای بیشتری در زمینه بهداشت و درمان داشته باشند. این مساله به ویژه اگر شخص برای آلمان توجیه اقتصادی نداشته باشد موجب سختگیری آلمان برای ورود افراد مسن شده است.

تمکن مالی: افراد بالای ۶۵ سال باید بتوانند ثابت کنند که توانایی مالی لازم برای حمایت از خود را دارند و نیازی به کمک‌های دولتی نخواهند داشت. این تمکن شامل اثبات داشتن درآمد ثابت از دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، یا بازنشستگی است.

چالش فرهنگی و زبانی: یادگیری زبان جدید و تطبیق با فرهنگ کشور جدید در سنین بالاتر مخصوصا برای کسی که سال ها در ایران زندگی کرده ممکن است سخت باشد.

مهاجرت در سن بالا چه چالش هایی را دارد؟

مهاجرت در سن بالا نیاز به روحیه انعطاف پذیری بالایی دارد. نیاز است فرهنگ آلمان را بپذیرید و بتوانید با اخلاقیات آلمانی ها کنار بیایید و از همه مهمتر اینکه بتوانید برای ارتباطات خود از زبان آلمانی استفاده کنید.

یادگیری زبان آلمانی به خودی خود سخت است و این یادگیری در سن بالا چالش های بیشتری هم دارد.

و در نهایت، آیا در سن بالا مهاجرت کنیم؟

تمام موارد برای مهاجرت در سن بالای ۵۰ سال در این مقاله بررسی شد و نکته مهم و قابل توجه این است که چه تخصص یا حرفه‌ای دارید و از چه روشی می‌خواهید مهاجرت کنید. هر یک از این مسیرها دارای شرایط خاصی هستند، از جمله تمکن مالی، پوشش بیمه درمانی و اثبات اقامت. البته توصیه می شود که با یک وکیل مهاجرت یا یک شرکت مهاجرتی حرفه ای مشورت کنید تا پیچیدگی های قانون مهاجرت آلمان را در این زمینه برای شما بررسی کند.

حتما بخوانید : کفی خودروبر تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *