صفحه اصلی | درباره ما | تبلیغات  | تماس با ما

فارسی | العربی | English

موج‌سواری ترامپ روی هیجان رمزارزها | ایلان ماسک چقدر حقوق می گیرد؟

حمایت ترامپ از ارزهای دیجیتال، واکنش منفی بیت کوین به داده‌های ضعیف بازار کار آمریکا، بسته حقوق نجومی ایلان ماسک، گرانی غذا در جهان، تثبیت نرخ بهره در روسیه، جهش صادرات چین و رشد اقتصاد منطقه یورو از داغ‌ترین خبرهای اقتصاد جهان بود.
موج‌سواری ترامپ روی هیجان رمزارزها | ایلان ماسک چقدر حقوق می گیرد؟

موج‌سواری ترامپ روی هیجان رمزارزها | ایلان ماسک چقدر حقوق می گیرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که قدرت‌های اقتصادی، به‌واسطه تأثیر منفی رمزارزها بر سیستم مالی جهان و تضعیف تسلط دولت‌ها، مواضع سرسختانه‌ای برای صنعت رمزارز اتخاذ می‌کنند، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا برای جلب حمایت حداکثری، در موضع دفاع از رمزارزها قرار گرفته و وعده حمایت از آنها را داده است.

ترامپ ضمن اینکه خود را طرفدار ارزهای دیجیتال معرفی کرده و لقب رئیس‌جمهور کریپتو به خود داده است، اقدامات دموکرات‌ها برای ساماندهی این حوزه را به باد نکوهش گرفت.

او در مراسمی سخنرانی می‌کرد که دیوید ساکس و چامات پالیهاپیتیا، سرمایه‌گذاران فناوری در خانه ساکس برگزار کرده بودند و در همین مراسم با وعده‌های حمایتی ترامپ از رمزارزها، ۱۲ میلیون دلار کمک مالی برای کمپین انتخاباتی او جمع‌آوری شد.

سقوط رمزارزها با ضعف اقتصاد آمریکا

جمعه‌شب، بعد از انتشار داده‌های ضعیف از وضعیت بازار کار آمریکا، بازار رمزارزها با سقوط شدید مواجه شد و با سقوط بیش از ۵ درصدی قیمت بیت کوین به‌عنوان پرچم‌دار این بازار، قیمت سایر ارزها هم ریزش کرد.

ریزش قیمت ارزهای دیجیتال در حالی اتفاق افتاد که هم‌زمان ترامپ وعده حمایت از این صنعت را سر داده بود؛ اما سقوط قیمت بیت کوین در واکنش به واقعیت‌های اقتصاد آمریکا ثابت کرد که حتی این بازار نیز به واقعیت‌های اقتصادی بیش از وعده‌ووعید انتخاباتی اهمیت می‌دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۵۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۸۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۵۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است که ۰.۳۳ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حقوق ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک

ایلان ماسک برای ماندن در پست مدیرعاملی شرکت تسلا، بسته حقوقی ۵۶ میلیارد دلاری پیشنهاد داده و سهامداران این شرکت برای حفظ مدیرعامل خود باید پنجشنبه هفته آینده در مورد این حقوق نجومی رأی‌گیری کنند.

رابین دنهولم، رئیس هیئت‌مدیره تسلا، از سهامداران این شرکت درخواست کرده که با پرداخت بسته حقوقی ۵۶ میلیارد دلاری «ایلان ماسک» موافقت کنند یا در غیر این صورت، غول خودروسازی ممکن است با خطر از دست دادن مدیرعامل خود مواجه شود.

سال گذشته، قاضی دادگاه با اعلام این موضوع که در بسته پرداختی تصویب‌شده توسط هیئت‌مدیره تسلا «نقص» وجود دارد، آن را باطل کرد. حالا اما تسلا در تلاش است تا سهامداران را به موافقت با آن متقاعد کند.

رئیس هیات مدیره تسلا در نامه خود به سهامداران می‌گوید: «ایلان یک مدیر معمولی و تسلا یک شرکت معمولی نیست. بنابراین، روش معمول که در آن شرکت‌ها به مدیران مهم خود پاداش می‌دهند، برای تسلا نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت. باید با موضوع متفاوتی در فردی مانند ایلان انگیزه ایجاد کنیم.»

تثبیت نرخ بهره در روسیه

بانک مرکزی روسیه بر اساس پیش‌بینی بازار، نرخ بهره اصلی خود را برای پنجمین جلسه متوالی بدون تغییر در محدوده ۱۶ درصد تثبیت کرد. البته این بانک، افزایش نرخ بهره در نشست آتی را محتمل دانسته است.

در بیانیه بانک مرکزی روسیه تأکید شده است که رشد قیمت فعلی کاهش یافته است و تقاضای داخلی همچنان از توانایی‌های اقتصاد روسیه برای گسترش عرضه کالا و خدمات پیشی می‌گیرد. 


بر اساس آخرین داده‌ها، نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده روسیه در ماه آوریل از ۷.۷ درصد در ماه مارس به ۷.۸ درصد افزایش یافته و بانک مرکزی روسیه در تلاش برای بازگرداندن تورم به هدف، شرایط پولی سخت را برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار حفظ کرده است.

مواد غذایی در جهان گران شد

شاخص قیمت جهانی مواد غذایی سازمان ملل متحد در ماه می برای سومین ماه متوالی افزایش یافت. غلبه افزایش قیمت غلات و محصولات لبنی بر کاهش قیمت شکر و روغن‌های گیاهی دلیل اصلی این گرانی است.

فائو روز جمعه (۷ ژوئن) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ماه می به‌طور میانگین ۱۲۰.۴ واحد بود که ۰.۹ درصد نسبت به سطح آوریل افزایش داشت. بااین‌حال، شاخص ماه می ۳.۴ درصد کمتر از سطح سال قبل بود.

شاخص فائو در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید، زیرا قیمت مواد غذایی از رکوردی که در مارس ۲۰۲۲ ثبت شد، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، همچنان کاهش یافت.

افزایش قیمت غلات در ماه می با افزایش ۶.۳ درصدی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد شرایط نامطلوب محصول که برداشت محصول سال ۲۰۲۴ را در مناطق تولیدکننده کلیدی مانند شمال آمریکا، اروپا و منطقه دریای سیاه محدود می‌کند، حمایت کرد.

فرار اقتصاد یورو از تله رکود

رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه‌ماهه ۲۰۲۴ معادل ۰.۳ درصد رشد کرد. این رشد گرچه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۰.۴ واحد درصد بیشتر است و از فرار اقتصاد این منطقه از تله رکود حکایت دارد.

بر اساس آمارهای یورو استات، اشتغال منطقه یورو و اتحادیه اروپا در سه‌ماهه ۲۰۲۴ نیز نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ با افزایش ۰.۳ درصدی روبرو شده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برای منطقه یورو یک واحد درصد و برای اتحادیه اروپا ۰.۹ واحد درصد بیشتر است.

جهش در صادرات چین

بر اساس داده‌های گمرکی چین، صادرات این کشور در ماه مه، ۷.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد کرد و به ۳۰۲.۳۵ میلیارد دلار رسید که با سریع‌ترین سرعت از آوریل ۲۰۲۳ افزایش یافت و باوجود تنش‌های تجاری از انتظارات بالاتر بود و واردات ۱.۸ درصد افزایش یافته است و به ۲۱۹.۷۳ میلیارد دلار رسید، نسبت به ۸.۴ درصد در آوریل جهش داشته است.

صادرات چین با سرعت بیشتری و برای دومین ماه در ماه مه رشد کرد که نشان می‌دهد صاحبان کارخانه‌ها در حال یافتن خریداران خارج از کشور هستند و به اقتصاد کمک می‌کنند زیرا در تلاش برای بهبود پایدار است. صادرات قوی باعث شد که مازاد تجاری چین به ۸۲.۶۲ میلیارد دلار افزایش یابد که از ۷۲.۳۵ میلیارد دلار در آوریل افزایش یافته است.

رشد صادرات در حالی رخ می‌دهد که چین با تشدید تنش‌های تجاری با ایالات‌متحده و اروپا مواجه است. ایالات‌متحده در حال افزایش تعرفه بر خودروهای الکتریکی ساخت چین است درحالی‌که اروپا در حال بررسی وضع تعرفه‌های مشابه است. بعید است که تعرفه‌های خارجی فوراً صادرات را تهدید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *