صفحه اصلی | درباره ما | تبلیغات  | تماس با ما

فارسی | العربی | English

ماجرای تخلف ۲۱ هزار میلیارد ریالی ایران‌خودرو | شورای رقابت اطلاع رسانی می کند

برآوردها حاکی از این است که جابجایی موتور یکی از محصولات ایران خودرو با یک موتور قدیمی ارازان تر که خلاف تعهدات اولیه نیز بوده، سود ۲۱ هزار میلیارد ریالی برای این خودروساز به همراه داشته و با رسانه ای شدن این موضوع، شورای رقابت وارد ماجرا شده است.
ماجرای تخلف ۲۱ هزار میلیارد ریالی ایران‌خودرو | شورای رقابت اطلاع رسانی می کند

ماجرای تخلف ۲۱ هزار میلیارد ریالی ایران‌خودرو | شورای رقابت اطلاع رسانی می کند

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت ایران‌خودرو برخلاف تعهدات اولیه، به‌جای نصب موتور EF۷ بر روی خودروی سورن‌پلاس موتور ارزان و قدیمی‌تر XU۷P نصب کرده است. اختلاف قیمت این دو موتور حدود ۷۰ میلیون تومان است و طبق برآوردها ایران‌خودرو با این تخلف بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سود به جیب زده است.

در همین خصوص سپهر دادجوی توکلی درباره اقدام ایران‌خودرو در تعویض موتور سورن‌پلاس به مهر، گفت: این موضوع در حیطه کاری شورای رقابت به‌عنوان ناظر بر وزارت صمت قرار دارد و این شورا به موضوع ورود کرده است.

وی ادامه داد: شورای رقابت یک نهاد شبه‌قضایی است و با شکایت اشخاص و ارائه مستندات به موضوعات ورود می‌کند. در برخی موضوعات هم به‌عنوان ناظر به‌صورت خودکار ورود می‌کند که بحث اخیر درباره سورن‌پلاس از همین دست موضوعات است.

سخنگوی شورای رقابت خاطرنشان کرد: نتیجه بررسی‌های شورای رقابت در برخی پرونده‌ها در صورت لزوم اطلاع‌رسانی می‌شود و در مورد این موضوع هم احتمالاً این اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

احیای شورای سیاست‌گذاری خودرو برای ارتقای کیفیت و ایمنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر الزام رعایت استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی، از مدیرعامل سازمان استاندارد خواست تا در کارگروه کیفیت خودرو، به‌عنوان مقام مسئول حضور پیدا کند.

پس‌ازاینکه مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژی گلایه کرد و خواستار احیای شورای سیاست‌گذاری خودرو شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بر ابلاغ و الزام رعایت استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای تولیدی و مونتاژی و البته وارداتی، تأکید کرده و از مدیرعامل این سازمان خواست تا در کارگروه کیفیت خودرو، به‌عنوان مقام مسئول حضور پیدا کند.

نارضایتی کشاورزان از واردات بی‌رویه برنج

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: اگر ارز دولتی که به واردات برنج اختصاص پیدا می‌کند، به توسعه و تقویت زیرساخت‌های کشت برنج در کشور اختصاص داده شود، در این محصول خودکفا می‌شویم.

او اظهار کرد: با اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج به نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات کشاورزی و ارائه نهاده‌های مورد نیاز شالی‌کاران به کمک مؤسسه‌های تحقیقاتی و تلاش بیشتر بر روی ارقام برنج می‌توانیم به‌سرعت در تولید برنج خودکفا شویم.

وی برای نمونه به آسیب‌های واردات بی‌رویه برنج بدون توجه به نیاز واقعی کشور اشاره کرد و گفت: وقتی‌ ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم واردات ۲ میلیون تن اشتباه است چراکه واردات بی‌رویه به تولید داخلی آسیب می‌زند و ابتکار عمل برای کنترل بازار را نیز از دست ما می‌گیرد.

بازار مسکن در فاز رکود تورمی

داوود بیگی‌نژاد، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، گفت: بازار مسکن در وضعیت رکود تورمی است و باوجوداینکه در فصل جابجایی قرار داریم، تقاضای اندکی دارد و با همین تقاضای کم، قیمت‌ها در یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد کرده است.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون بازار مسکن برخلاف رسم‌های دهه‌های اخیر خود حرکت می‌کند، گفت: با توجه به اینکه در فصل جابه‌جایی مستأجران قرار داریم باید رشد آمار معاملات در بازار مسکن چشمگیر بود، درحالی‌که این بازار در رکود شدید همراه با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه فعالان بازار مسکن به قانون‌گذاری دستوری دولت، توجهی ندارند، افزود: با توجه به افزایش بالاتر از نرخ تعیین شده، قیمت اجاره‌بها و مسکن مشخص است که قیمت‌گذاری در بازار مسکن بدون توجه به قانون‌گذاری‌های اخیر صورت می‌گیرد اما عده‌ای برخلاف واقعیت تصور می‌کنند، قیمت مسکن توسط مشاوران املاک افزایش می‌یابد؛ درحالی‌که چنین نیست.

۱۴۵ کیلومتر مسیر آزادراهی تکمیل می‌شود

محمود ملازینل، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: تکمیل ۶ مسیر آزادراهی به طول ۱۴۵ کیلومتر با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد تومان در برنامه سال جاری این شرکت برای توسعه شبکه آزادراهی کشور قرار دارد.

او افزود: آزادراه تبریز- مرند به طول ۲۴ کیلومتر، آزادراه مراغه- هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۵ کیلومتر، کنارگذر شمالی کرج به طول ۱۹ کیلومتر، آزادراه گرمسار- سمنان به طول ۳۶ کیلومتر و آزادراه کنارگذر غربی قم به طول ۱۲ کیلومتر در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز در سال جاری تکمیل می‌شود.

نابسامانی در نرخ کرایه سواری‌های بین‌شهری

در دوره‌هایی که سفر بین‌شهری افزایش پیدا می‌کند، نرخ کرایه سواری بین‌شهری دچار نابسامانی شده و مسافربرها در برخی مسیرها تا ۱.۵ میلیون تومان بیشتر از نرخ‌های مصوب از مسافران پول دریافت می‌کنند.

رحمت‌الله حاج محمدعلی، مدیرعامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری کشور دراین‌باره به تسنیم می‌گوید: نرخ کرایه سواری‌های بین‌شهری از سال گذشته تا الآن ۲۵ درصد افزایش یافته و کرایه‌های خارج از نرخ‌های مصوب، تخلف است.

وی افزود: مردم در صورت مشاهده دریافت کرایه بالاتر از نرخ‌های مصوب می‌توانند به دفاتر حمل‌ونقل سازمان راهداری مستقر در پایانه‌ها مراجعه کرده و نسبت به ثبت شکایت اقدام کنند.

تصویب ۱.۳ میلیارد دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی

تعداد ۷۶ درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در جلسه هیات سرمایه‌گذاری، مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسید.

دویست و هشتاد و چهارمین جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی و دومین جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی در دولت چهاردهم، در ۲۷ شهریورماه برگزار شد و در این نشست، تعداد ۷۶ درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله نفت و گاز، انرژی‌های تجدید پذیر، صنعت خودرو، صنعت دارو، مواد غذایی، ساختمان، گردشگری، حمل‌ونقل، خدمات و کشاورزی و از کشورهای مختلف ازجمله آلمان، هلند، کانادا، چین، روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، عراق، افغانستان، رومانی، کویت، ارمنستان، قزاقستان و ایرانیان مقیم خارج از کشور به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسید.

این مقدار، بالاترین مقدار تصویب ماهیانه ازنظر تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در یک جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *